TCP/IP

TCP/IP - (Transmission Control Protocol/Internet Protocol) 
Satu set protokol standar yang digunakan untuk menghubungkan jaringan komputer dan mengalamati lalu lintas dalam jaringan. protokol ini mengatur format data yang diijinkan, penanganan kesalahan (error handling), lalu lintas pesan, dan standar komunikasi lainnya. TCP/IP harus dapat bekerja diatas segala jenis komputer, tanpa terpengaruh oleh perbedaan perangkat keras maupun sistem operasi yang digunakan.

Bagaimana Protokol Befungsi
Jika kita perhatikan pada 7 Lapisan OSI kita boleh kenali beberapa protokol yang bertugas pada lapisan-lapisan tertentu. Contohnya Ethernet bekerja pada lapisan kedua dalam OSI iaitu pada lapisan sambungan data. Setiap lapisan mempunyai peraturan dan prosedur yang tertentu untuk dipatuhi. Tugas tersebut mestilah berlaku dengan konsisten pada setiap lapisan komunikasi boleh bergerak dari atas ke bawah dan bawah ke atas lapisan OSI.
Tugas protokol pada komputer yang menghantar data :
1. Data dipecah2kan kepada section yang lebih kecil yang dinamakan packet .
2.Tambahan maklumat address pada packet tersebut supaya sampai ke destinasi.
3. Menyediakan packet tersebut untuk dihantar melalui networck card dan melalui kabel.


Protokol TCP/IP :

Apabila sesuatu maklumat dihantar melalui internet, terlebih dahulu data tersebut dipecahkan menjadi pakej-pakej yang kecil. Setiap pakej dihantar secara berasingan melalui satu siri suis yang dipanggil router. Apabila sampai di tempat yang dituju, pakej tadi disusun semula menjadi bentuk asal. Kerja memecah/menyusun dan mengendali arah perjalanan (routing) mesej dilakukan oleh dua protokol yang dikenali sebagai TCP (Transmission Control Protocol) dan IP (Internet Protocol)
TCP menguruskan kerja memecahkan data menjadi pakej-pakej dan kemudian menyusun semula di hujung perjalanan; manakala IP mengendalikan perjalanan (routing) data tersebut.
TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol - Protokol Kawalan Hantaran/Protokol Internet) - berbentuk berhierarki lebih drp berlapisan; kepentingan diberikan dalam menangani sambungan antarangkaian (yg mungkin berbeza); perkhidmatan tanpa sambungan (datagram dihantar tanpa sambungan dipersetujui); pendekatan kepada fungsi pengurusan sebagai protokol tinggi.

Leave a Reply

Silahkan Tulis Komentar Anda, Sopan dan Berwibawa